Fogalomtár

Mi az anesztézia?

Így nevezzük a rövid idejû ideg érzéstelenítést injekcióval. A helyi érzéstelenítés fecskendővel történik, az előtt használunk egy felületi spray-t (pl. Lidocain spray) , ami csökkenti a tûszúrás okozta kellemetlenségeket. Így egy fájdalommentes fogászati kezelés lehetségessé válik.

Mi az „esztétikus tömés”?

Olyan fogszínû tömés, mely fényre kötő tömőanyagból készül. Kisebb és közepes méretû szuvasodás kezelésére alkalmas.

Mi az Inlay?

Eltávolítják a szuvas részeket és lenyomat alapján a laborban elkészítik öntött formában  a tömést (öntött betét), amelynek anyaga lehet arany vagy porcelán. Ezt cementtel rögzítik a fogban. Tartósabb mint a kompozit tömés. Élettartama akár a húsz évet is elérheti.

Mi az a barázdazárás?

Ez az eljárás elsősorban fiataloknál kerül alkalmazásra. A fog mély barázdáit kitisztítják, majd fényre kötő anyaggal feltöltik, feltöltés után megvilágítják. Az anyag tökéletesen kitölti a barázdarendszert, a későbbi bakteriális elfertőződést megakadályozza. Érzéstelenítés és fúrás nem szükséges a beavatkozás elvégzéséhez.

Mi a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés indoka lehet gyulladás vagy sérülés (baleset). A gyökérkezelés során a fogbél-üreg (pulpa) tartalmát eltávolítják, sterillé teszik, és olyan anyaggal tömik be, amely tartós zárást biztosít. Ha a fog valóban fájdalommentesnek bizonyul, elvégezhető a végleges tömés, vagy felkerülhet a korona.

Mi a fogkõ-eltávolítás?

A fogkő-eltávolítás nem csak az esztétikum miatt fontos, hanem a szájüregben megtelepedő baktériumok elszaporodásának is képes gátat vetni. A fogkő nem más, mint megkövesedett baktériumokat tartalmazó felrakódás. Igény szerint érzésteleníthető az íny a kezelés előtt, de a mûvelet e nélkül sem fájdalmas. Az ultrahangos depurátor rezgések segítségével eltávolítja a fogkövet a fog felszínéről. A fogkő eltávolítás után a fogakat lepolírozzák, a sima felületen ugyanis sokkal nehezebben tapad meg a lepedék.

Mi a "korona"?

Egy erősen szuvas fogat minden oldalról lecsiszolják (preparálják) és egy lenyomat alapján „borítást” kap. A cementtel rögzített korona által a fog megmaradt része évekig védve van.

Mi a "híd"?

A híd segítségével egy vagy több hiányzó fogat fixen lehet pótolni úgy, hogy a szomszédos fogakat preparálják és lenyomat alapján egy egybeöntött fogpótlással kiegészítik,  amelyet cementtel rögzítenek.

Mi a „kombinált” munka?

Több fog elvesztése esetén a maradék fogazatot koronákkal vagy hidakkal látják el, és a hiányzó fogakat kivehető fogsorral pótolják A kivehető szakaszt kapcsokkal vagy   nyomógombokkal horganyozzák el.

Mi a teleszkópos fogpótlás?

Ha az állcsontban már csak kevés fog van, akkor csiszolás után ezeket két egymáshoz pontosan illeszkedő koronával látják el (primer és szekunder korona). A primer koronát a lecsiszolt fogra cementezik, a szekunder koronát a kivehető fogpótláshoz, ami adhezív erővel a szájba tartja a protézist.

Mi az a teljes protézis?

Az az eset, mikor a teljes fogsort pótolni kell, mert a betegnek már nincsenek saját fogai.

Teljes fogatlanság esetén lenyomatot vesznek a fogatlan gerincről, amelynek alapján egy "mûanyag sín" készül, amelyik adhéziós erővel  (ventilhatás) a szájban tartja az állkapocsként 14 foggal rendelkező pótlást.

Mi a cirkónium korona, ill. híd?

Ez egy alternatív megoldás a hagyományos koronára és hidakra:  a szokásos öntött fém vázat egy fém mentes cirkónium váz váltja fel.Szép az esztétikai hatása, allergiás páciensek számára ideális.

Mi a provizórium?

Átmeneti fogpótlás a hosszadalmasabb fogászati kezelés idejére. Egy vagy több foghúzás esetén a fogtechnikus 24 órán belül készít egy fogpótlást, amit a páciens addig hord, míg a végleges fogmû a szájba nem kerül. Így nem éri kellemetlenség a fogak esetleges hiánya miatt. Korona- vagy hídcsiszolás esetén a páciens néhány órán  belül esztétikus ideiglenes pótlást kap.

Mi az implantátum?

Egy vagy több hiányzó fog helyére mûtéttel egy csapot/tiplit építenek be az állcsontba, amire egy fejet csavaroznak és erre később korona kerül. Így egy fogat, de több implantátum beültetése esetén akár egy egész  állcsont fogait is fixen (rögzítve) lehet pótolni. Alternatíva lehet a teljes fogsor pótlása.

Mi a góckeresés?

A szervezetben fájdalom nélkül létrejöhetnek gyulladások, többek között a látszólag épnek tûnő fogak gyökerei körül is. Ezt fogászati gócnak hívjuk. Ezek az immunrendszer gyengítése által megbetegíthetik az egész szervezetet.   Röntgenfelvétel alapján diagnosztizáljuk és ezután sikeresen kezelhetők.